Zoeken
  • yourhappybodycoach

PCOS en voeding - praktische tips

Bijgewerkt op: 26 sep.

Polycysteus ovarium syndroom. Een hele mond vol en eigenlijk de verkeerde benaming voor hetgeen wat deze vrouwen ervaren. Waarom? Ik leg het je uit.


Wat is PCOS? PCOS komt voor bij ongeveer 1 op de 6 vrouwen. Misschien, in mindere mate nog wel bij meer. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde klachten en dus weten ze niet precies hoeveel vrouwen er met PCOS zijn.


Korte uitleg: vaak is bij PCOS je oestrogeen hormoon dominant en wordt dit moeilijk afgebroken. Je hormonen zijn dus uit balans. Door een lagere LH hormoonwaarde rijpen de eitjes niet of minder snel en ontstaat er geen eisprong of erg onregelmatig*. (Een onregelmatige menstruatie is wanneer je cyclus korter dan 21 dagen of langer dan 35 dagen duurt)


Je hebt PCOS wanneer je 2 van de 3 onderstaande symptomen kan afvinken: 1. Vergrote eierstokken met eiblaasjes 2. Verhoogde testosteron; te zien aan bijvoorbeeld overbeharing 3. Onregelmatige menstruatie of zelfs het uitblijven van



Het is dus veel meer omvattend dan de naam doet vermoeden. Het zijn geen echte cystes op je eierstok waardoor je eierstokkanker kunt krijgen of onvruchtbaar kan raken. Omdat een wijziging in de naam in de medische wereld meer verwarring zal geven, laten ze het zo. Maar belangrijk dus om te weten dat geen enkele vrouw dezelfde klachten ervaart. Want wat zijn deze klachten?


Mogelijke klachten - Moeilijk afvallen - Acne

- Overbeharing (kin/schouders/rug) - Darmproblemen - Uitblijven van of onregelmatige menstruatie

'Van lucht word ik al dik' Ken je die uitspraak? Lastig te geloven, maar toch is het een veelvoorkomende frustratie bij vrouwen met PCOS. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen met PCOS, mogelijk door insuline resistentie, heel lastig afvallen. En dat terwijl overgewicht de PCOS klachten over het algemeen verergerd. Dubbele frustratie dus!


Ze weten nog niet waar PCOS daadwerkelijk vandaan komt en of je het door overgewicht kan krijgen. De helft van de vrouwen met PCOS heeft namelijk geen overgewicht. Wel weten ze dat het in de baarmoeder overgedragen wordt op het ongeboren kind.


Onregelmatige menstruatie cyclus Heb jij een onregelmatige menstruatie cyclus? Trek dan aan de bel, want dat is niet hoe het hoort. Je hormonen zijn uit balans en dat kan zorgen voor een hoop (onbewuste) klachten. Ook is het belangrijk om een menstruatie te hebben zodat je baarmoederslijmvlies niet te dik wordt en er geen kans op baarmoederkanker ontstaat.


Darmproblemen gelinkt aan oestrogeen dominantie Heb je vaak last van je darmen en wellicht ook andere hormoonklachten? Dan zou het goed kunnen zijn dat je oestrogeen te hoog is. Darmproblemen zijn namelijk vaak gelinkt aan deze oestrogeendominantie.


Hoe verminder je PCOS klachten met voeding Gelukkig is er een hoop aan te doen. Een gezond (orthomoleculair) en persoonlijk voedingspatroon zorgt voor vermindering van de klachten. Niet alleen met PCOS, maar ook met oestrogeen dominantie, PMS – en darmklachten bijvoorbeeld.


Het belangrijkste is om er voor te zorgen dat je je bloedsuikerspiegel gezond houdt, dus weinig snelle bewerkte suikers en meer gezonde vezels uit groenten en fruit.


Denk ook aan je omega 3 vetzuren uit avocado, vette vis en lijnzaad. Deze zijn goed voor de productie van hormonen.


Voor een goede hormoonbalans voeg dit dan toe aan je gerecht: - broccoli(kiemen) - boerenkool - spruitjes - citrus vruchten - bloemkool

Het beste is om gluten te beperken. Gluten worden namelijk in verband gebracht met verschillende chronische ontstekingen. PCOS is een laaggradigde onsteking en kan hierdoor worden getriggerd (onderzoek is nog niet zo ver dat ze dit kunnen aanwijzen).


Bewegen is heel erg belangrijk bij PCOS, je wilt namelijk de insulinegevoeligheid optimaal verbeteren.


Suppletie Suppleren kan je helpen om de klachten te verminderen wanneer een optimaal voedingspatroon niet toereikend is. Helaas bevatten onze voedingsmiddelen vandaag de dag ook niet meer voldoende voedingsstoffen om alle ontstekingen tegen te gaan.


Bij vrouwen met PCOS is de B12 vaak te laag en wanneer je geen vlees eet is het des te belangrijker om dit te suppleren. Samen met vitamine D, foliumzuur en B6 in bijvoorbeeld een goede multivitaminen (lees hier meer over suppletie). Ook zijn de mineralen zink en magnesium essentieel, dit geeft uit onderzoek een positief effect op vrouwen met PCOS. Tekort aan magnesium verhoogt het risico van PCOS met maar liefst 19! keer.


Wil jij hulp bij jouw klachten? Lekkere recepten waar al deze gezonde voedingsstoffen, vitamines en mineralen in zitten? Suppletie advies omdat je niet zomaar wilt doen (slim!)? Boek dan een gratis 10-minuten gesprek en dan kunnen we samen aan de slag.


Liefs, Anouk 💚


Bronnen: stichting PCOS en ASK PCOS


37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven