top of page
Zoeken
  • yourhappybodycoach

Mindful eten

Wist je dat als je je telefoon op tafel legt, je je eten minder goed verteert?


Ik denk dat we dit bijna allemaal wel doen, net zoals met het bordje op schoot voor de TV. Iets wat ik zelf veel te snel doe is eten achter mijn laptop. Proef ik dan goed wat ik eet? Niet echt.. en buiten dat verteert het dus ook minder goed.


๐Ÿ‘‰๐Ÿป Preventief of als je last hebt van een opgeblazen buik na het eten of van winderigheid, wordt het tijd om bewuster te gaan eten. Hoe doe je dat?


Het begint al in de (online) supermarkt. Wanneer je je eten uitkiest ben je al bewust bezig met het gerecht. Daarna snijd je alles in de keuken, het liefste met voldoende tijd, want zo maak je onbewust spijsverteringenzymen aan.


Deze ๐š๐ฆ๐ฒ๐ฅ๐š๐ฌ๐ž ๐ž๐ง๐ณ๐ฒ๐ฆ๐ž๐ง in je speeksel zijn nodig om de eerste koolhydraten te verteren. Maak je dit onvoldoende aan omdat jouw gerecht een kant-en-klaar maaltijd is dat uit de magnetron komt, dan verteer jij dus ook minder goed je eten. Makes sense toch? ๐Ÿค”


Maak het gezellig aan tafel, steek de kaarsjes aan ๐Ÿ•ฏ๏ธ dek de tafel en ga rustig zitten (zonder telefoon in de buurt). Geen afleiding zoals de TV aan en focus op je eten. Kauw goed, praat weinig (dat doe je daarna wel weer) en gun je parasympatische zenuwstelsel (rest en digest) alle aandacht die het verdient.


Ook belangrijk is om niet te drinken tijdens het eten. Al deze afleidingen zorgen voor een hapering in je vertering. Wedden dat met deze tips jouw spijsvertering als een raket gaat! ๐Ÿš€


๐™๐ข๐ญ ๐ฃ๐ข๐ฃ, ๐ง๐ž๐ญ ๐ณ๐จ๐š๐ฅ๐ฌ ๐ข๐ค, ๐จ๐จ๐ค ๐ฐ๐ž๐ฅ ๐ž๐ž๐ง๐ฌ ๐š๐œ๐ก๐ญ๐ž๐ซ ๐๐ž ๐ฅ๐š๐ฉ๐ญ๐จ๐ฉ ๐ญ๐ž ๐ž๐ญ๐ž๐ง?


Liefs, Anouk ๐Ÿ’š


0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page