Zoeken
  • yourhappybodycoach

Eet jezelf gelukkig

Bijgewerkt op: 14 jul.

Ja, je kunt jezelf écht gelukkig eten. En nee, niet door een reep Tony Chocolonely weg te werken tijdens je maandelijkse feestje. Helaas! Op korte termijn geeft dit soort voeding misschien even een (suiker)piek, maar dat trekt al snel weg. Maar hoe werkt het dan wel?


Lees snel verder en ik vertel jou hoe het in elkaar steekt en hoe je je écht gelukkig kan eten.


Je bent wat je eet

Een bekend gezegde en grotendeels wel waar. Alles wat je naar binnen propt komt er ook weer uit. Kort door de bocht, maar uiteindelijk wel de bedoeling. Maar voordat het een uitweg vindt, gebeurt er van alles in je lichaam. Het begint al voordat je het in je mond stopt.



Denk nu maar eens aan een heerlijke verse sappige gele ananas of een zak met zoute paprika chips. Grote kans dat jij op dit moment speeksel aanmaakt. Je ogen, neus en je hersenen spelen een grote rol in het verwerken van de voeding.


En zo gaan er nog veel meer processen aan de slag in jouw lichaam.


Terug naar de basis; een beetje biologie

Jij, ik en elk ander lichaam bevat maar liefst tussen de 80 en 100 miljard neuronen. Neuronen zijn zenuwcellen die informatie ontvangen, verwerken en doorgeven. Dit doen ze door middel van ‘boodschappers’: neurotransmitters. Waaronder de bekende serotonine en dopamine bijvoorbeeld.


Door de juiste voeding help je je lichaam om deze belangrijke neurotransmitters te ondersteunen. Interessant he?


Tekorten

Heb je last van een winterdipje, een moodswing of zit het voor je gevoel allemaal een beetje tegen? Dan kan het wel eens zijn dat je een tekort hebt aan vitamines en mineralen die er voor zorgen dat de boodschappers niet meer goed hun werk kunnen doen. Tijd om daar verandering in te brengen!


Let’s do this!

Ja en nu, hoe word je dan écht gelukkig? Fijn dat er orthomoleculaire therapie bestaat, want je kunt jezelf dus helemaal op de natuurlijke manier gelukkig eten door middel van voeding en waar mogelijk aangevuld met supplementen. *Dat laatste is helaas steeds vaker nodig omdat de gezonde gelukkige groenten minder vitamines en mineralen bevatten dan vroeger (daarover vertel ik je tijdens een consult wel meer over).


Allereerst zorg dat het vers is en het liefst ook onbewerkt. Zo zorg je er voor dat alle essentiële voedingsstoffen nog aanwezig zijn. Probeer dus zakjes, pakjes te vermijden en zo gevarieerd mogelijk te eten. Kleine tip; zorg voor zoveel mogelijk kleur op je bord!

Oké, komt het. Van deze voeding word je blij: zalm, walnoten, amandelen, avocado, bananen, pompoenpitten, bruine rijst, kipfilet, spinazie, asperges, spruitjes . En verrassing, pure chocola! (kies dan wel de hele hele pure) Meer weten over jezelf gelukkig eten en jouw happy body te creëren? Boek dan nu een consult en ik help je graag verder met orthomoleculaire therapie!


p.s. benieuwd naar wie ik ben? Lees dan mijn blog 'Wie is Your Happy Body Coach'.

18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven